Dé Femme Fatale en oprichtster van Girlsmode - Yana Smits

Yana Smits. Ik stuurde haar enkele maanden geleden een mail nadat ik Girlsmode was tegengekomen op Instagram. Een ondernemersplatform voor ambitieuze vrouwen, daar kon ik niet naast kijken. Ik voelde me toch persoonlijk aangesproken, pluisde haar website uit van A tot Z en werd helemaal fan van het concept. Door co-working en netwerkevents, vrouwen samenbrengen, motiveren en ondersteunen. Dat is haar doel. Doordat ik in die periode zelf een pop-up conceptstore voor startende ondernemers had, was mijn interesse in haar achtergrond en motivatie groot, dus stelde ik voor om elkaar eens te ontmoeten. Ik sloot mijn mail af met een knipoog: “laat me gerust iets weten als je versterking zoekt”.

Na de eerste ontmoeting was het duidelijk dat Yana en ik op dezelfde golflengte zaten. Een samenwerking stond in de sterren geschreven. Niet veel later zijn we gestart met ons eerste project samen: ‘de brainstormclub’. Haar verhaal heeft mij enorm geïnspireerd, dat wilde ik absoluut delen.


Hoe is Girlsmode ontstaan?

Ik ben na mijn studies gestart als product manager bij L’Oreal. Na enkele jaren was het op en begon ik meer en meer zin te krijgen in een concept van mezelf. Ik heb vervolgens een jaar de tijd genomen om uit te vogelen waar mijn echte talenten en interesses liggen. In tussentijd werkte ik als freelance marketeer. Ik kwam er stilaan achter dat mijn passie bij mensen lag en besloot bij te studeren als life coach. Ook werd duidelijker wat mijn talenten zijn , namelijk mensen samenbrengen en laten connecteren. Ik wilde mijn coachende vaardigheden inzetten om anderen te motiveren en inspireren, om hen te laten samenwerken en krachten te bundelen. Zo is het idee van Girlsmode uiteindelijk ontstaan.



De 'Girlsmode squad'

Je hebt op korte tijd een groot netwerk uitgebouwd. Wat is je geheim?

Door samen te werken. Ik ben vooral gestart met het contacteren van verschillende ondernemende vrouwen. Een vriend van me gaf me de gouden tip om al te beginnen netwerken voor de officiële opening van Girlsmode. Zo had ik bij de start reeds een stevig netwerk uitgebouwd. Ik heb heel wat interviews met hen afgelegd die ik nadien op mijn website en social media kanalen heb gedeeld. Het leuke en krachtige hieraan is dat zij Girlsmode via hun eigen netwerk ook in the picture hebben gezet. Dat heeft me in een stroomversnelling gebracht.

Ik heb vooral geleerd dat je gewoon moet durven vragen, het ergste dat je kan overkomen is dat je een ‘nee’ krijgt.


Is dat dan veel gebeurd?

Ik heb heel veel vrouwen gecontacteerd en 30% heeft zelfs niet gereageerd. Ik heb me voorgenomen om me te focussen op die 70% die wel wilden samenwerken. Het is enorm belangrijk dat je niet blijft stilstaan bij de dingen die minder goed lopen en je verder bouwt op de positieve dingen.




"Ik heb vooral geleerd dat je moet durven vragen, het ergste dat je kan overkomen is dat je een 'nee' krijgt"

Dus netwerken is jouw belangrijkste groeistrategie?

Ik geloof er heel hard in dat samenwerken de beste strategie is. Je kan zoveel bereiken door verder te bouwen op elkaars netwerk. Ik wil hierbij wel een kleine nuance maken: het is niet echt productief om alleen maar te vragen. Je moet zelf ook iets kunnen aanbieden. Het is altijd beter om een band op te bouwen en te investeren in een lange termijn relatie.



Wat zijn voor jou valkuilen in ondernemen?

Ik kan soms té enthousiast worden en in overdrive gaan. Ik heb altijd zoveel ideeën dat ik soms mijn focus durf verliezen. Bovendien ben ik ook heel slecht in structuur en administratie. Mijn boekhouder heeft me voorzichtig geadviseerd dat het toch beter zou zijn als ik dit zou uitbesteden (lacht).


Je werkt heel hard. Hoe hou je je werkleven in balans met je social life?

Mijn sociale leven blijft heel belangrijk voor mij. Ik probeer twee weekavonden thuis te zijn, alsook één dag in het weekend. Dat lukt me jammer genoeg niet altijd even goed. Toch is afspreken met vrienden voor mij onmisbaar. Ik heb af en toe een reality check nodig en een omgeving waar niet alleen over ondernemen en Girlsmode gepraat wordt. Het is belangrijk om dat soms even helemaal los te laten en je te laten omringen door mensen van een andere realiteit.



Spreekt het concept van Girlsmode je aan? Wil je de co-working eens proberen of één van de netwerkevents bijwonen? Of wil je Yana en haar coaching skills eens ontmoeten? Neem een kijkje op haar website of Instagram of stuur haar gewoon een mailtje.

about          contact

  • Black Instagram Icon

© 2019 TOUSHE