An awesome dream come true - by Isabelle Adriaensens

Isabelle Adriaensens. Ik leer haar kennen in 2018 doordat we allebei ondernemen in de Nationalestraat in Antwerpen. Ik heb er samen met mijn vriend een pop-up conceptstore, zij heeft net haar eigen kledingboetiek geopend, SOM+. Als mode liefhebber is het vanzelfsprekend dat ik een kijkje ga nemen. Ik ben benieuwd naar haar verhaal en al snel geraken we aan de praat. We hebben ongeveer dezelfde leeftijd en zijn in dezelfde periode gestart met onze winkels. Dat schept meteen een band. We houden elkaar regelmatig op de hoogte over de stand van zaken en proberen zoveel mogelijk tips uit te wisselen. We ondervinden immers allebei dat de start in ondernemen niet evident is. Tot op vandaag werken we nog steeds samen. SOM+ is het eerste verkooppunt waar de collectie van Toushé te vinden is.


Een eigen kledingwinkel is iets waar vele vrouwen over dromen, Isabelle heeft haar hart gevolgd en van haar droom werkelijkheid gemaakt.



Isabelle Adriaensens

Er wordt veel gedroomd, maar niet altijd gedaan. Wat heeft jou overtuigd om de sprong te wagen en te starten met SOM+?

Na 4 jaar te hebben gewerkt als account manager was ik toe aan iets nieuws. Omdat mode mij altijd heeft geïnteresseerd en geïnspireerd, leek het mij super boeiend om een eigen kledingzaak te starten. Dat in combinatie met de ondernemingszin van Michael, mij vriend, was SOM+ geboren. In eerste instantie kregen we veel positieve reacties uit onze omgeving, maar ook bezorgde reacties want een eigen zaak starten en dat vooral in de retail was een gewaagde sprong. Toch weerhield mij dit er niet van om mijn droom na te jagen.


Zijn er tips die je anderen kan meegeven in je manier van aanpak bij de opstart?

Zorg ervoor dat je een duidelijk plan in je hoofd en eventueel op papier hebt. Stel jezelf de vraag: “Waarmee kan JIJ je onderscheiden van de anderen?” Zorg dat duidelijk is wat je missie is en wat je wil uitdragen naar (potentiële) klanten toe. Verder is het ook erg belangrijk om rekening te houden met factoren zoals ligging, vraag en aanbod (in de buurt), budgetten, … . Ga na of je idee levensvatbaar is. Heb zeker niet téveel angst om te springen en neem vooral een berekend risico! Verder denk ik ook dat het van belang is dat je bereid bent om hard te werken en (voorlopig) je sociale leven op een laag pitje te zetten. Roep ook tijdig hulp in van anderen!


Je hebt een zeer herkenbare huisstijl, heb je die zelf uitgewerkt of heb je samengewerkt met een bureau?

Voor de huisstijl hebben we samengewerkt met een creatieve conceptstudio. Zij hebben onze naam, logo & interieur uitgewerkt op papier. De uitvoering zelf is gebeurd door mijn schoonvader, hij is zelfstandig aannemer.

Ik kan me inbeelden dat het financieel een hele puzzel is voor je kan starten. Hoe heb jij dit rondgereden?

We zijn inderdaad gestart met het opstellen van een financieel -en businessplan. Op deze manier krijg je je visie duidelijk en maak je een duidelijk kostenplaatje. Er zijn verschillende instanties waar je kan gaan aankloppen voor een lening. Wij zijn bij Unizo een lening aangegaan, onder erg interessante voorwaarden. Zeker voor beginnende ondernemers is dit ideaal! Hou er wel rekening mee dat je al een bepaald percentage aan eigen inbreng moet kunnen voorleggen en verwacht je aan heel wat papierwerk en voorbereiding!


Wat kunnen we precies terugvinden bij SOM+ en waarom is de winkel zeker een bezoekje waard?

SOM+ is een damesboetiek, met de millennials als doelgroep, ik bevind mezelf exact in het midden. We brengen een mix van Scandinavische, Franse, Belgische, Spaanse, … merken. De prijzen situeren zich in de middenklasse. Duurder als ketens, maar waar je ongetwijfeld veel plezier aan zal beleven. Verder hebben we ook grote aandacht besteed aan ons interieur en voornamelijk onze ‘cozy’ paskamers. Deze zijn van boven tot onder in het blauw, een beetje als een andere dimensie (lacht). Dat is onze grote troef. Ik ben steeds zelf aanwezig in de winkel en sta de klanten dan ook erg graag bij met advies, daar waar ze willen!



""We hebben grote aandacht besteed aan ons interieur en voornamelijk onze ‘cozy’ paskamers. Deze zijn van boven tot onder in het blauw, een andere dimensie en onze grote troef.""

Hoe ga je op zoek naar merken, leveranciers en hoe stel je een collectie samen?

In het begin wist ik helemaal niets van de mode-sector. Door volop research te doen heb ik gaandeweg geleerd hoe het inkopen in zijn werk gaat. Wij hebben bewust gekozen om te werken met betaalbare merken, dewelke ik inkoop bij agenturen. Ik kijk telkens naar welke merken mooi samenpassen. Het enige waar wij ons erg aan hebben mispakt is dat niet alle merken altijd beschikbaar zijn. Zo zijn er maar X-aantal winkels die een bepaald merk mogen verdelen in een straal van X-aantal kilometer. In een grote stad als Antwerpen moet je hier dus heel veel rekening mee houden. Wij zijn echt op zoek (moeten) gaan naar minder gekende merkjes, wat nu anderzijds wel onze troef is!


Wat zijn voor jou de valkuilen in ondernemen?

Ten eerste een goed evenwicht vinden tussen werk en privé. Aangezien ik de winkel samen met mijn vriend Michael run, is het niet altijd eenvoudig deze twee van elkaar te scheiden. Verder moet je voortdurend bezig zijn met nieuwe ideeën en samenwerkingen, om top of mind te blijven bij de mensen. Geen eenvoudige opdracht! Het is belangrijk dat je je eigen pad uitstippelt en niet teveel gaat vergelijken met anderen. Iedere winkel en dus ook iedere aanpak is verschillend. Dat is nog een belangrijk iets waar ik elke dag aan werk.


Hoe zorg jij voor meer naamsbekendheid?

We proberen bijna dagelijks actief en zichtbaar te zijn op sociale media, erg belangrijke kanalen deze tijden! Verder volg ik eerder mijn gevoel en merken we dat door mond-aan-mond reclame onze naam ook voor een groot deel verspreid wordt. We proberen geregeld private-shoppings te organiseren, samenwerkingen met anderen op poten te zetten (vb. fotoshoots), give-aways te organiseren, … .



SOM+ in de Nationalestraat in Antwerpen

Zijn er bepaalde strategieën die voor jou het best werken?

Zoals ik hierboven reeds heb vermeld zijn sociale media en voornamelijk Instagram momenteel erg belangrijk! Om onze zichtbaarheid te vergroten doen we ook geregeld betalende adds. Verder werken we ook soms samen met een gekende influencer. Zichtbaarheid is namelijk key.


En tot slot, welke levensles kan jij anderen nog meegeven?

Heel erg cliché, maar probeer te doen wat je graag doet en als je de stap zet, neem dan berekende risico’s! Vallen is helemaal niet erg, maar daarna terug opstaan is nog veel belangrijker! Dus als het uiteindelijk niet helemaal blijkt te werken, heb je toch weer een hele levensles meegekregen!



Een nieuwe outfit nodig? Of gewoon zin om eens een babbeltje te maken met Isabelle? Je kan haar terugvinden in de Nationalestraat 146 in Antwerpen. Neem intussen een kijkje op haar Instagram of haar website.

about          contact

  • Black Instagram Icon

© 2019 TOUSHE